Min blogglista

söndag 9 januari 2011

2011

Det finns en poäng med att inte göra av med alla pengar varje månad. Jag är av den bestämda uppfattningen om att man relativt snabbt kan spara ihop en slant trots att man inte sparar sönder sig själv.
2009 hade jag en riktigt dålig månad med bilhaveri och renoveringar för 16 000 kronor. Fortuna klev in och betalade räkningen och istället för att spendera min sparade pengar - kanske världens enklaste sak - sparade jag min del av kostnaden för renoveringen i ett aktiekonto och har på ett år förbättrat mitt sparande med två skattade månadslöner. Portföljen fortsätter att växa 
Intresset för aktier har egentligen funnits där hela tiden, jag har en finansiell examen men jag har kanske aldrig haft pengarna för att kunna spara på riktigt. Det jobbigaste med att spara är den första delen. Alla måste ha ett sparande, förr eller senare kommer det en utgift som är större än en månadslön och då måste man kunna möta den. Sparar du inte nu är det hög tid att sätta igång.
Under året som gick steg min portfölj med över 45 procent, självklart bättre än någon bank någonsin betalat i ränta om man bortser från länder som under korta perioder upplevt hyperinflation. Direktavkastning var en liten del av detta men man bör betänka att portföljer stiger och sjunker och på långsikt bör man med lätthet kunna klara en avkastning på över 5 procent per år. 
Bilden nedan är ett exempel som aktiespararna har på sin hemsida om en hundring i månaden. Försök att spara så mycket som möjligt, har du litet överskott varje månad kan en 1000-lapp vara ett bra test. Nästa år kanske 2000 kronor och sedan fortsätter man upp. Autogiro enklast för då slipper man initialt se pengarna och frestas av att lägga dem på annat. Efter ett tag känns det bra att spara och sätta in slanten istället.
Ett relativt bra sparande ligger på 10 - 20 procent av den skattade lönen. Klarar man det med en fortsatt bra levnadsstandard ligger man bra till för att förbättra sin ekonomiska situation.
pastedGraphic.pdf
Här är i alla fall min strategi i korta drag:
* spara långsiktigt
  • vill man inte spara långsiktigt får man panik när kurserna faller, skall man inte använda pengarna förrän om 10 år spelar ett kursfall inte så stor roll - köp mer om du fortsatt tror på aktien.
* satsa inte pengar du inte har
  • det är lätt att tänka att aktien är en säker sak men det finns inga säkra affärer. Att handla med belånade pengar medför en stor risk framför allt med hävstångseffekten där din belånade aktie kan tas tas från dig.
* LÄS PÅ
  • Alla har aktietips, lyssna men skapa själv en uppfattning om företaget, dess bransch och hur du tror att omvärlden påverkar just detta företag? Hur ser konkurrenterna ut? Kanske är det istället en konkurrent du skall satsa på?
* Direktavkastning
  • aktiestinsen gjorde sin förmögenhet på att endast satsa på aktier med hög direktavkastning. Här skattar man direkt men oftast får man tillbaka mellan 4 - 6 procent årligen beroende på när man går in.
* Betala så litet courtage som möjligt
  • Passa på att köpa lite större poster så att du inte betalar en stor del av ditt sparande i avgift till din mäklare. 
  • Skaffa ett konto på Nordnet eller Avanza och spara pengar.
Dessa 5 regler använder jag mig av och kanske är det just de 3 första som är de viktigaste. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar