Min blogglista

torsdag 20 januari 2011

Tjejer och killar

Män och kvinnor investerar olika på börsen redovisas det årligen i olika artiklar på nätet. Som statistiker är jag naturligtvis medveten om att det alltid finns felkällor i statistik men underlaget är så pass stort så jag känner att det är en intressant vinkel.

Kvinnors investeringar tenderar att vara på stabila solida företag som säljer produkter som man tror på. Mäns investeringar har allt som oftast en betydligt högre risk. Dessa två sammanfattande meningar om genderplaceringar är självklart extremt generaliserande men likväl korrekta. Män söker snabba pengar och satsar på företag som har en chans att stiga mycket på kort sikt. Kvinnor är mera försiktiga i sina investeringar och lägger oftare sina pengar på företag med direktavkastning än vad män gör.

Ser man till mina strategier känner jag stöd i båda dessa inriktningar. Manliga investeringar för att få lite puls i sitt sparande och smarta kvinnliga investeringar för att ha en långsiktig stabil tillväxt i mitt sparande. I artikeln framgår inte om kvinnnor återinvesterar sina direktavkastningar eller inte men som den ständiga generalist jag är kan jag tänka mig att så är fallet.

Det finns många som blivit brända av IT-kraschen som inte vill investera i företag som man inte vet vad de producerar - men utan sådanna investerare stannar all utveckling. Någon måste vara beredd att ta en ekonomisk smäll för att kunna göra ett ekonomiskt klipp.

En långsiktig lösning på detta torde vara att vara en manlig investerare som bejakar sin kvinnliga sida. Alltså en investerare med fler än ett perspektiv.

Klassiska kvinnliga företag är: Billerud; Cardo; SEB; Handelsbanken; H&M; Electrolux; Ericsson; NORDEA; Cision och Swedbank.

Klassiska manliga företag är: SAS; Morphic; Pricer; Mobyson; PA Resources; Biophausa och Netinsight.

Sett till fjolårets investerare var kvinnorna de som drog det längsta strået. Många män åkte på en smäll av företaget PA Resources som antagligen grämer dem ännu. Andra sålde i tid :)

Kanske är det så att alltför många fortsätter med investeringar utifrån de förslag som tipsas på DI; e24; Redeye eller liknande utan att själv reflektera över om det är en bra investering? Hur många är vi egentligen som vet ens vad vi håller på med om sanningen skall fram.

Detta går naturligvis att återkoppla till mina investeringsregler: Läs på om företag du funderar på att investera i. Fundera över företagets produkt samt utvecklingen för denna. Ha bra koll på vem som rattar företaget och fundera över deras tidigare företag. En bra vd med erfarenhet är a och o för att ett företag skall fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar